Anders Rosenstand Laugesen

Venstre i Skanderborg Kommune

Mine mærkesager

Jeg HAR følgende seks mærkesager, som du kan læse mere om nedenfor:

• Større fokus på de kommunale kerneopgaver og udvikling af hele kommunen
  • Lad os sammen skabe Danmarks bedste folkeskoler
  • Et trygt og rart ældreliv
  • Bedre dagtilbud
  • Mere fokus på god arkitektur og bykvalitet
  • Borgerlig-liberal politik

STØRRE FOKUS PÅ DE KOMMUNALE KERNEOPGAVER

Venstre og jeg arbejder for, at de borgernære kommunale kerneopgaver (herunder bl.a. dagtilbud, folkeskolen, ældreplejen, hjælp til de svageste, infrastruktur og udvikling af hele kommunen) generelt får større fokus på bekostning af kommunens prestigeprojekter.

For tiden ser vi både nedslidte daginstitutioner og flere skoler med plads- og indeklimaproblemer. Alt for ofte ser vi skoleklasser med mere end 30 elever og dårlig trivsel. Vi ser også mange børn per voksen i børnehaverne. Nu bør der sættes fokus på de kommunale kerneopgaver, og det vil Venstre gøre.

En kommunal kerneopgave er også at skabe vækst og udvikling i hele Skanderborg Kommune, og vi skal i denne sammenhæng undgå yderligere centralisering og lytte til borgernes gode ideer til at
udvikle hele kommunen.

LAD OS SAMMEN SKABE DANMARKS BEDSTE FOLKESKOLER

Venstre og jeg vil sikre et markant kvalitetsløft på folkeskoleområdet. Vi ønsker færre elever pr. voksen i klasserne således, at alle børn kan udfordres og løftes fagligt. Fagligheden skal højnes via et større fokus på kernefagene. Der skal skabes bedre trivsel for elever og lærere. Flere elever skal bestå folkeskolens afgangsprøve. Vi arbejder på en bedre fungerende inklusion fremfor mere inklusion. Venstre arbejder også for tidssvarende og stimulerede rammer med et godt indeklima. Skoledagen skal gøres mere varieret og spændende.

Med kommunens fordelagtige befolkningssammensætning har vi en enestående mulighed for i fællesskab at skabe Danmarks bedste folkeskoler, og den mulighed mener Venstre, vi skal gribe. Det vil være godt for både børn og bosætning.

Et TRygt og rart ældreliv

Det skal være trygt og rart at være ældre borger i Skanderborg Kommune. Der skal være hjælp at hente, når der er brug for det. Borgeren skal sættes i centrum, og der skal herske respekt om borgernes forskellighed. De ældre borgere skal have maksimal indflydelse på eget liv og er gamle nok til selv at vælge. De ældre skal opleve mere valgfrihed, og de skal have mulighed for at komme på friplejehjem.

Jeg vil også sætte yderligere lup på arbejdsmiljøet i ældreplejen, idet sygefraværet desværre stadig er for højt. Det høje sygefravær betyder, at der bliver anvendt alt for mange dyre vikarer, hvilket ofte er kilde til utryghed hos visse ældre. God personaleledelse skal i den grad i fokus.

Samarbejdet mellem praktiserende læger, hjemmepleje og sygehuse skal tilmed styrkes, så gode overgange sikres, og ingen borgere falder igennem sikkerhedsnettet.

BEdre dagtilbud

Vi skal have ansat nogle flere pædagoger og sørge for, at pædagogerne ikke spilder tiden med unødvendig registrering. Venstre arbejder også for et styrket fokus på bl.a. sprog og mistrivsel, så alle børn får de bedste forudsætninger for at begynde i skole. Mange seriøse undersøgelser viser, at investeringer i børns opvækst er en overordentlig god investering, der bl.a. kan mindske uligheden i samfundet.

Kommunale børnepasningstilbud bør i langt højere grad tilpasses kommunens udvikling. Venstre vil gøre meget for at sikre lokale pasningstilbud, så der er pladser omtrent, hvor behovet er. Alt for ofte skal forældre ud på en længere køretur for at få deres børn i institution. Den kommunale befolkningsprognose og planlægning bør forbedres, så det ikke igen går galt, som det er gået i f.eks. Hørning, Ry og Galten.

Forældre ved bedst, hvordan deres barn trives, og skal - under visse betingelser - have mulighed for at passe deres barn hjemme med kommunalt tilskud.

Mere fokus på God arkitektur og bykvalitet

Folk flokkes til Skanderborg Kommune, og det er overordnet set en god ting. Når vi udvikler vores byer, skal vi dog sikre, at byerne bliver mere bæredygtige og gode at bo i mange år frem i tiden. Vi skal tænke os bedre om ift. den arkitektur og vækst, vi tillader. Infrastrukturen er mange steder belastet, og vi har også set en del eksempler på, at ny arkitektur virker fremmed for den omkringliggende by. Jeg ønsker en mere hensynsfuld byudvikling, hvor vi værner om byernes eksisterende kvaliteter. For mig er det vigtigt, at byerne er lyse og grønne. Og rare at være i. Jeg er også en af de politikere, der typisk stiller store krav til byggeprojekterne, for jeg ønsker bygninger, der også virker fine og gennemtænkte om 50 år.

Igennem de sidste mange år er der blevet tænkt alt for lidt på kloakkapaciteten, mens byerne er vokset. Det har haft den konsekvens, at alt for meget urenset spildevand er blevet udledt til naturen via overløb. Det skaber alger og dårlige levevilkår for fisk. Vi skal -via bl.a. øget separatkloakering sikre, at vandkvaliteten i kommunens søer højnes.

borgerlig-liberal politik - med fokus på KLIMAET

Der skal fra Venstres siden føres en klar borgerlig-liberal politik samtidig med, at vi samarbejder med byrådets andre partier. Når vi har råd til det, skal beskatningsniveauet sænkes lidt, så kommunen bliver konkurrencedygtig med nabokommunerne. Vi betaler en meget høj skat i vor kommune og får for lidt ud af de mange skattekroner. Det skal på længere sigt være billigere at være borger i Skanderborg Kommune, men jeg ser ikke for mig, at det bliver aktuelt med skattelettelser de næste ca. tre-fire år. Vi står nemlig overfor nogle store anlægsprojekter og skal bruge en del penge til at forbedre løsningen af de kommunale kerneopgaver. Vi har et efterslæb på kvalitetssiden, vi skal have gjort op med, før skatten evt. kan sænkes på sigt.  Man må også bare konstatere, at hele den grønne omstilling koster. Jeg er en af de politikere, der kerer sig meget om kommunens samlede CO2-udslip og klimaet mere generelt. En af mine hovedprioriteter er, at vi skal være ambitiøse omkring reduktionen af kommunens CO2-udledninger. Derfor er jeg bl.a. opsat på, at vi får mere vedvarende energi til kommunen.

Boney M på Stjernescenen, Smukfest 2017